torstai 14. elokuuta 2014

Hondani esittely

Esittelen teille autoni Honda Civic Sedan Executive automaatin, joka on vuosimallia 2008. Ostin auton 2 vuotta sitten ja tuolloin mittarissa oli 59tkm. Teknisistä tiedoista esite löytyy toistaiseksi Hondan sivuilta. Luvattu yhdistetty kulutus on 6.7 litraa/100km, mutta itse en ole päässyt kuin parhaimmillaan lukemaan 7. Seurattu keskiarvo on 7.2 litraa. Luvattu maantieajon kulutus on 5.1, mutta todellisuus on jotain 5.8 litraa. Kuitenkin ihan kelpo suoritus. Nurkkapyörittelyä pyrin välttämään, koska kulutus ois varmaan yli 10 litraa. Mutta ois varmaan mielenkiintoista kokeilla ajoa 100km:n osiossa, johon kuuluu pysäytyksiä ja käännöksiä, jonka jälkeen kulutus tarkistettaisiin tankki täyteen menetelmällä. Noilla bensanhinnoilla ei sellaiseen raski alkaa, mutta katotaan nyt vielä, että jos tekemisen puutteessa sellaiseen ryhtyisi.

Renkaat ovat alumiinivanteilla eli esitteen mukaan toiset taitaa olla laitettu mukaan Hondan tehtaalta. Tuumakoko talvi- ja kesärenkailla on 16, mikä on ihan ok. Suosin kumeina tunnettuja ja hyviä malleja. Talvella alla on kitkat ja niiden uusinnassa aion ostaa kitkat, koska niiden ominaisuuksiin tottuu ja autoni ajonvakautus toimii kuin ajatus. Ja kitkoista lähtee vähemmän meluakin sekä polttoaineen kulutus pienenee. Nastojen irtoaminen aiheuttaa vaan päänvaivaa, koska silloin se tietää renkaiden ennenaikaista uusimista (irtoaa jopa tunnetuissa testimenestyjissäkin).

No miksi sitten päädyin tähän autoon? Sain autoni hyvällä hinnalla ja hyvillä varusteilla sekä vuoden takuulla. Vaikka olisin voinut valita jonku premiumin tai saksalaisen, jossa pellit kestää ja melu on pienempi niin Hondan kokonaisuus oli hyvä. On tunnetusti luotettava, hyvin varusteltu ja kohtuu taloudellinenkin. Niin ja ylläpitokulutkin on aika hyvällä mallilla. Kun katsoin autoa niin kriteerinä oli vakionopeussäädin, ilmastointi, ajonvakautus, automaatti ja isompi tavaratila. Executive mallissa nuo kriteerit täyttyivät. Ja sedan mallin ulkonäkö on mielestäni parempi kuin lasiperäisen. Sisustan ilme puhuttulee. On selkeä mittaristo, helposti hallittavissa oleva koetaulu ja sisustan materiaali antaa mieluisan sekä laadukkaan vaikutelman.

Ajettavuus on ihan kelvollinen. Alusta on tietyissä tilanteissa turhan jäykkä eli vakioalusta on säädetty sporttisemmaksi. Kiihtyvyys on riittävä. D vaihteessa vaihteiden käskyttäminen ratin siivekkeistä on välillä sellaista, että vaihteen ilmaisin jää vilkuttamaan seuraavaa vaihdetta eli vaihtoa ei tapahdu täysin hallitusti vaan ihan silloin kuin se automaatin ohjelmistolle sopii parhaiten. Eli vähän niinku arpomalla. S vaihteessa saa paremman hallittavuuden vaihteistolle, mutta lyhyt vitonen ei sitten sovi motarille eli käytän enimmäkseen D vaihteistoa ja sen automatiikkaa. Se mikä harmillisesti puuttuu vaihdekepiltä on se ns manuaalisen vaihtamisen toiminto. Sellainen oli vuonna 2012 ilmestyneessä Yaris Multidrive S mallissa, jota kävin tuolloin koeajamassa ja siinä oli myös vaihtosiivekkeetkin. Tuon kyseisen Yariksen osto oli lähellä, mutta Tekniikan maailmaa tutkiessa huomasin kulutuksen nousevan hyvin jyrkästi sitä mukaa, kun nopeus kasvoi. 120km/h vauhdille kulutus oli reilut kahdeksan litraa, mikä sai minut toisiin ajatuksiin. Täältä Uudeltamaalta voi ajaa varsin pitkiä matkoja eri suuntiin tuolla 120:n vauhdilla. Ja melueristys on yleensä vaatimaton noissa pikkuautoissa. Muutenkin arvelutti tuon Yariksen hankinta, koska takarenkaiden kaarissa on likaa keräävä koppa ja tehtaan suojaus on vaatimaton. Toki onhan Hondissakin vaatimaton suojaus, mutta aihetta tutkiessa oon saanut sellaisen mielikuvan, että se olisi ainakin huomattavasti parempi kuin Mazdoissa ja aavistuksen parempi kuin Toyotissa. Melu on ongelma autoni takapäässä, minkä vuoksi vuorasin auton takakontin STP:n ja Dynamatin (superlite) vaimennusmatoilla. Ohjaus on vähän tunnoton. Ei niin hyvä kuin saksalaisilla, mutta ihan riittävä arkiseen käyttöön. Mittaristossa nopeuden näyttö on ylhäällä, mikä helpottaa pienellä vilkaisulla seurantaa. Kierrosmittari on myös hyvä varustus, koska kiihdyttäessä kierrokset karkaa helposti korkealle ja vaihteet saa vaihdettua vasta, kun löysää kaasua. Eli talvella saa ajaa hyvin rauhallisesti, kunnes kone on tarpeeksi lämmennyt. Uudemmassa mallissa auto kiihtyy maltillisemmin eco toimintaa käyttäessä, mutta siitä ei ole syvällisempää kokemusta. Bensamittari on jotenkin häiritsevällä korkeudella, koska tankillisella ei aja kuin jotain 500-700km, jonka jälkeen merkkivalo syttyy. Tankin tilavuus pitäisi olla 50 litraa, mutta kun kerran ajoin melko pitkään pelkällä merkkivalolla niin tankkiin meni muistaakseni 45 litraa. Jos kulutus maantiellä on 6litraa niin tankillisella pitäisi pystyä ajamaan yli 800km, mutta sitä en uskalla kokeilla, koska joissain käyttöoppaissa on varoiteltu ajamasta polttoaine loppuun bensiinikäyttöisessä autossakin. Muistaakseni venttiilit voi kärsiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti