tiistai 23. joulukuuta 2014

Facelift Ford Focus 5 ov 125hv Ecoboost koeajo

Tällä kertaa koeajossa jotain muuta kuin pientä tai hybridiä tai dieseliä. Nyt koeajossa oli reilun kokoinen lasiperä facelift Focus foortti, muttei kuiteskaan farkkuna. Jos farkkuna tälläisen ostaisin niin sen täytyisi olla hyvin taloudellinen. Todennäköisemmin valinta päätyisi diesel käyttöiseen tai mahdolliseen hybridi farkkuun jos sellainen ylipäätänsä tulisi kohtuu hintaisena.

Ulkoasu

Ulkonäöllisesti pidin auton Aston Martin henkisestä keulasta. Sopivasti sporttisen näköinen. Herätti jokseenkin omistamisen halua, mutta ei kuitenkaan sellaista, että "tämä on pakko saada" tunnereaktiota. Takaa auto näyttää taas ihan tavalliselta, mutta ei mitenkään rumalta.





Sisusta

Sisusta on miellyttävä. Auton nahkainen monitoimiratti teki hyvän vaikutuksen, mikä on oletuksena jo halvimmalla varustelulla. Vakionopeussäätimen painikkeiden sijoittelu on hieman jonkinlainen pettymys, koska peukaloa sai kurkoittaa kunnolla painikkeiden luokse. Ne sijaitsi ratin sisäpuolella klo 8:n kohdalla. En suosittelisi käyttämään vakkaria mutkaisella tiellä jos peukalo on sen verran pieni, että käden joutuisi irroittamaan ratista. Oikea oppinen sijoittelu olisi ollut joko klo 3:n tai klo 9:n kohdalla heti ohjauskehän sisäpuolella puolassa. Mutta näissä kohdin onkin ihan muita toimintoja, mitä harvemmin tulee käytettyä.

Saatavilla on myös lämmitettävä ohjauspyörä jos tykkää ajella ilman käsineitä. Vaikka ratti on nahkainen niin talvella saa huomata, että kylmäksi sekin menee ilman lämmitystä.




Istuimiin en kovin perehtynyt tälläkään kertaa, mutta hyviltä vaikutti. Oikeat säädöt oli helppo tehdä ja mukavuus oli hyvä.

Materiaalien laatu vaikutti olevan hyvällä mallilla. Sisustuksestakaan ei kuulunut mitään ylimääräisiä häiritseviä ääniä.

Mittariston ja painikkeiden erilaiset värit eli värimaailma oli miellyttävän näköistä. Mittaristo ja painikkeet olivat selkeän näköisiä myös pimeälläkin.




Tavaratila on mielestäni riittävän tilava jopa pienille perheillekin. Oviin näyttää mahtuvan isot juomapullotkin.



Ajettavuus

Ajettavuus on hyvä ja tunnokas. Jousitus pelaa mukavasti myös kuoppaisella ja mutkaisellakin tielläkin. Ei kallisteluja ja ei myöskään tehnyt nypyttävää ylösalas liikettäkään. Ohjattavuudestakaan en löytänyt moitittavaa. Se toimii kuin ajatus.

Melu

Äänieristys on onnistunut. Sävy on siedettävällä tasolla. Hiekkaisella tiellä kuului hienoinen rahina, mikä saattoi todennäköisimmin johtua massaamattomasta pohjasta. Kivistä tietä ei sattunut kohille tähän testiajoon. Voin olla varma, että kivet olisivat kolahdelleet sen verran, että itseä olisi hirvittänyt jos kyseessä olisi ollut kuviteltuna mahdollinen lähes uusi tai uusi oma Focus ja vielä suojaamattomana. Mutta kokonaisuus äänieristyksessä on hyvä. Jousituksesta ei kuulu minkäänlaista kolahtelua, kumahtelua eikä muutakaan hälyääntä. Mutta enpä hoksannut tarkistaa, että oliko alla nastat vai kitkat. Itse kuitenkin päätyisin kitkoihin niin tuolla edellämainitulla asialla ei ole kummempaa merkitystä.

Moottori

Tämä 125hv ecoboost ei osoittautunut miksikään raketiksi, mutta varsin suorituskykyiseksi ja riittäväksi se kuitenkin osoittautui. Valmistaja lupailee sellaista 11 sekunnin kiihtyvyyttää, mikä on ihan riittävä varsinkin etelän ruuhkiin. Kulutuskin pitäisi olla kohtuullinen, sillä valmistajan lupaama yhdistetty arvo on 4,7litraa. Koeajossa nollasin toisen trippimittarin, mutta koska ajo jäi lyhyeksi niin kulutuslukema ei ehtinyt laskemaan riittävästi. Lähtökohta oli 9 litraa ja se putosi todella hissukseen. Mutta ensimmäinen trippimittari, jolla oli ajettu reilut 300km ja lähtiessä se näytti 6.8litran keskikulutusta niin tästä sain pudotettua 0.1 litraa. Tästä voi päätellä sen, että alle kuuden yhdistetty kulutus on saavutettavissa, mutta todennäköisesti alle 5 litraa on hyvin vaikea ja hermoja vaativa tehtävä. Kuitenkin ihan kelvolliset lukemat, kun ottaa huomioon auton kokoluokan. Itse varmaan kuitenkin kaipaisin vähän tehokkaampaa mottia. Joko 150hv:n tai 182hv:n ecoboost moottoria, mutta tuo jälkimmäinen nostaa hintaa turhan kovaksi. Ja tietty todellinen kulutuskin arveluttaa, kun valmistaja lupailee molemmille tehokkaammille 5.6litran yhdistettyä kulutuslukemaa. Eli todelliset lukemat pyörisi jossain 7litran molemmin puolin.

Vaihteisto

Koeajetussa oli kuusilovinen manuaali. Pettymyksenä kerrottakoon, että tällä hetkellä automaattia saa vain vapaastihengittävään moottoriin, mikä nostaa kulutusta lähestulkoon samoihin kuin omassa Honda Civic automaatissa, mutta vaatimattomammalla suorituskyvyllä. Tuo manuaali oli muuten hyvä, mutta sopivan kiihdytysvaihteen valitsemisessa oli välillä hakemista. Eli automaattia todella kaipaan näihin Ecoboost malleille jos valintani kohdistuu Focukseen. Hyvä että automaatti tuli jo Fiestan faceliftattuun Ecoboost malliin ja varsin kilpailukykyisellä hinnallakin.

Tuomio

Hinnoittelulla ja varusteluillaan tuote on varsin kiinnostava, mutta juuri tällä hetkellä tämä ei ole sellainen auto jonka haluaisin, vaikka auto olikin parempi monelta osa-alueelta kuin nykyinen autoni (Honda Civic 2008 Executive 4-ov AT). Mutta kulutuksessa tuskin tulisi kummempia säästöjä nykyiseen verrattuna ja suorituskyvyssä jäätäisiin samalle tasolle. Miinusta tulee myös automaatti vaihtoehtojen suppeudesta. Valitsisin tämän juuri sen vuoksi, että se on meluttomampi kuin oma ja parempi ajettavuudeltaan. Välillä oman autoni melu talvisilla teillä oli jotenkin rasittavaa, vaikka alla oli kitkat. Tähän saattoi vaikuttaa renkaiden kuluneisuus ja vetisen sula karkea tienpinta. Mutta tämä Focus kyllä hinnoittelunsa puolesta nousi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi, kun auton vaihto tulee ajankohtaiseksi (ainakin vuosi tai jopa pari voi mennä). Imagoltaan auto on tavallisen kansalaisen auto, mutta jos ottaa verrokiksi saman kokoluokan Audin tai BMW:n tai muun premium merkkisen auton niin näissä hinta karkaa huomattavan isoksi Focukseen verrattuna. Ja Ford on parantanut malliensa ruostesuojausta, mikä myös tekee autosta entistä houkuttelevamman. Mutta litraisen kestävyys arveluttaa, vaikka siinä on myös turbo. Näistähän on puhuttu jo ennen turboakin, kun moottori on monesti alimitoitettu auton kokoon suhteutettuna ja näin koneet ovat rasittuneet huonoon kuntoon huomattavasti nopeammin kuin isommat. Kun ei jaksa niin ei jaksa. Onneksi nyt on toisin kuin ennen. Kuitenkin ajaisin tällä mieluummin kuin nykyisellä. Suosittelen tätä kyllä kaikille Fordeista innostuneille ja vannoutuneille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti