keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Facelift VW Polon lyhyt koeajo


Tulipahan viikonloppuna koeajettua faceliftattu Polo vm.2014 (katso alla oleva kuva). Mutta harmikseni lähistöllä olevassa liikkeessä ei ollut koeajettavaksi sylinterien lepuutuksella olevaa mallia tai ärhäkkäämpää Poloa. Koeajamani oli 66kW:n eli 90hv:n motilla ja 5-vaihteisella manuaalilla. Mikään raketti tuo ei ole tuolla koneella, mutta turbon ansiosta suorituskyky on hyvä ja kulutus pysyy matalana. Koeajo jäi lyhyeksi, koska aion joskus tilaisuuden tullen koeajaa parempaa mallia, mutta kyllä varmaan tuo 90:n hepan mallikin kelpaa.

Poloinen blogisivustossa Jenni sai testissään varsin pienet kulutuslukemat, jotka ovat hyvin kilpailukykyisiä hybridiin verrattuna. VW sivustossa rakensin oman mielikuvitellun Polon. Valitsin saman moottorin kuin koeajamassani, jonka jälkeen ruksin varusteiksi mukautuvan vakionopeussäätimen nahkaisella monitoimiratilla sekä varashälyttimen. Hinnaksi sain karvan verran alle 20k€ eli vähemmän kuin Yaris hybrid. Polo oli muissakin osa-alueissa vahvempi kuin Yaris. Melua oli yllättävän vähän ja sävy oli mieluisampi kuin Yariksessa. Mitään suhinoita ei kuulunut. Koeajon jälkeen oman auton melu (Civic vm.2008) tuntui häiritsevältä kuin mitä se oli Polossa. Muutenkin tykkäsin Polon istuimista, ajettavuudesta ja tiloista. Toki oli se vähän outoa ajella manuaalilla, kun on tottunut automaattiin. Mutta tässä manuaali on jämäkän tuntuinen. Vaihteet menee silmään lyhyillä liikkeillä. Automaatilla ja edellä mainituilla lisävarusteilla sain konfiguraattorista hinnaksi rapeat 21k€. Ei paha, ei paha. Kulutuksessa en lyhyellä ajolla päässyt alle 6:lla alkaviin lukemiin, mutta kulutus pieneni kokoajan ja historiaa tarkastellessa auto oli kuluttanut tankkauksesta lähtien 6.1 litraa.


Auton keulan ilme on silmiä miellyttävä. Eikä tämä ole takaa katsottunakaan hassumman näköinen.

Tälläinen oli ohjaamon ilme koeajamassani autossa.

Aluksi tavaratila (kts. alla olevat kuvat) näytti liian pieneltä omiin tarpeisiin, mutta välipohjan madallutuksella alkoikin näyttää ihan kohtuulliselta. Tuo välipohja ratkaisu näyttää olevan jo yleinen ratkaisu monessa uudessa autossa. Mutta mistään tilaihmeestä ei voi puhua. Auto sopii pienelle perheelle vain varauksin. Mutta positiivisena puolena näen sen, että vetokoukulliseen Poloon voi laittaa peräkärryn isommille kuormille. Moneen hybridiin ei voi laittaa edes vetokoukkuakaan ja muistaakseni Auris hybridissä vetokoukullisen peräkärryn painoraja on 400kg eli todellä vähän.




Tykkäsin Polosta todella paljon, mutta hinta uutena on turhan kova pikkuautoksi ja lisävarusteiden ruksinta nostattaa hintaa huomattavasti, mikä puolestaan ärsyttää VW:n varustepolitiikassa. Mutta Polo on laatuauto ja eräässä koeajoartikkelissa autoa luonnehdittiin premiumiksi. Ja jos autoa vertaa kansansuosikki Golfiin niin hinnat ovat kilpailukykyiset. Golfissa automaatilla varustettu malli nostaa hintaa huomattavasti kuin tässä Polossa. Ja hyvänä asiana voi vielä pitää arvon säilymistä sekä tehtaan hyvää ruostesuojausta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti