Viikonloppuna tuli käytyä Toyota liikkeen facelift Yariksen ensiesittelyssä. Yllätyin että liikkeessä oli vähän kävijöitä sekä koeajajia. Täytynee tosin huomioida, että nyt on eräänlainen lama meneillään ja Yaris rekisteröinnissä ei keiku kolmen kärjessä. Kun oli hiljaista niin päädyin koajamaan uutukaista, mutta hyvin lyhyesti, koska aikatauluni oli rajallinen. Etappi oli tälläinen eli lyhyesti sähköllä, motarille ja paluumatkalla liittymän jälkeen sähköllä niin pitkälle kuin pääsee.
Millaiselta hybridi Yaris tuntui. No istuimet tuntui tukevilta. Sisustus huokui laatua. Ajettavuus oli hyvällä mallilla. Style varustelu on loppujen lopuksi se järkevin vaihtoehto, koska hinta ei kovin pompsahda. Style varustelussa huomio kiinnittyi osanahka jakkaroihin, nahkapäällysteiseen rattiin ja LED-valoihin. Mutta jotenkin lyhyen ajon perusteella en saanut sellaista oikein innostunutta olotilaa. Kuitenkin auto vaikuttaa jokseenkin lupaavalta, että kait tämä täytyy koeajaa joskus uudestaan. Ja todennäköisesti silleen, että auton saa käyttöön yön ylitse.
Kiihdyttäessä maantielle pitää poljin laittaa ihan pohjaan saakka, koska muuten jää muiden tukkeeksi tai joutunee odottelemaan rauhassa sopivaa hetkeä. Eli talvella autoa saisi parkissa lämmitellä vähän jos mielii aluksi ajaa reipasta vauhtia, koska varovaisella lämmitysajolla joku kiireinen tuskastelisi auton matelevaa vauhtia. Niin ja hybriditekniikka vaatinee sähköllä ajaessa rauhallista matelua jos haluaa hyötyä pienistä kulutuksista. Koska ajo oli moottoritie painotteista niin ajotietokoneen lukema oli reilusti yli 5 litraa. Ajotietokoneen historian mukaan edellinen oli ajanut 5 litran lukemilla. Eli tämäkin auto on todennäköisesti suunniteltu vain kaupunkiajoon ja ruuhkiin. Nettiä tutkiessa monet parjasi faceliftaamattoman Yaris hybridin kulutusta ja joidenkin julkaistujen koeajojen mukaan faceliftaamaton Yaris oli parhaimmillaan kaupungissa. Käsittääkseni tässä faceliftatussa Yariksessa on sama moottori kuin faceliftaamattomassa, kun hieman vertailin tietoja keskenään. Olisi ollut hyvä jos olisi ollut enemmän suorituskykyä kuin aiemmassa. Jotenkin moottori tuntuu selkeästi alimitoitulta. Harmi ettei Yarikseen saa samoja moottori yhdistelmiä kuin Auriksessa ja Lexuksessa, mutta hinta olisi todennäköisesti ollut lähes Auriksen tasolla jos voimalinja olisi ollut Auriksen kanssa sama.
Auton keula on parempi kuin kuvissa. Ei sittenkään niin paha kuin mitä minä alunperin kuvittelin.
Melutaso oli siedettävällä tasolla. Yllättävän hyvä pikkuautoksi. Jokseenkin suhinaa kuului selkeästi 120km/h vauhdissa, mutta se ei ollut häiritsevä. Melun äänensävy oli mielyttävä. Renkaiden jurinoita ei kuulunut minkään vertaa. Omassa (Civic -08) renkaiden jurina kuuluu, mutta mitään suhinaa ei kuulu.
Tavaratila oli mielestäni isompi kuin edellisessä autossani, joka oli VW Polo vuosimallia 2001. Se on varauksin välttävä. Tykkäsin Yariksen välipohja ratkaisusta, jolla saa vaikkapa läppärin laukun kanssa piiloon.
Toimintapainikkeiden sijoittelussa minua eniten häiritsi sähkö- ja ekoajon painikkeiden sijoittelu. Ne sijaitsee käsijarrun luona eli kättä joutuu siirtämään alaspäin ja tunnustelemaan painikkeiden sijainnit, kun ajaa autolla ja pyrkii siihen, että katsetta ei siirretä liiaksi poispäin liikenteestä.
Testaamissani hybrideissä Lexus CT on edelleen se houkuttelevin vaihtoehto, koska tilat ja suorituskyky vei voiton. Yariksen kulutus on kysymysmerkki, minkä vuoksi autoa pitäisi enemmän testata jos hinta ja kulutus nousisi valintakriteereiksi. Mutta käytetty CT on mukavasti alentunut hinnassaan. Yariksen pienempi arvon aleneminen on todella ihmeellinen juttu, mutta arvelen sen johtuvan siitä, että tämä on hintansa vuoksi se mieluisin kauppakassi valinta monessa kotitaloudessa. Mielestäni se sopisi myös pienelle perheelle varauksin. Kuitenkin nykyinen autoni (Civic Automaatti -08) on parempi kuin Yaris. Syynä tähän on isompi tavaratila ja kiihtyvyydessä parempi suorituskyky. Ehkäpä mun kannattaa koejaa esimerkiksi myös Polo BlueGT ja Civic diesel. Käytettynä Polo BlueGT mallia alkaa saamaan jo alle 20k€:n, mutta uudistetun Civic dieselin hinta on käytettynäkin suolainen. Myös Golf kiinnostaa sillä ACT eli sylinterien lepuutus moottorilla.
Seurasin mielenkiinnolla nettiauton hintoja ensimmäisistä Yaris hybrideistä lähtien eli vuodelta 2012. Seuraaminen tapahtui ennen ja jälkeen facelift esittelyä liikkeissä. Mitään notkahdusta en hinnoissa havainnut. Halvin oli vajaat 19k€, mikä on ihan käsittämätön juttu. Ennemmin päätyisin ostamaan uuden jos todella haluaisin Yariksen ellei sitten saisi vähän ajetun Yaris hybridin noin 15-17k€:n hintaan. Mutta nyt toistaiseksi ei ole tarvetta vaihtaa autoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti